Adrien Fregosi

1980, Echirolles — 2024, Sète

Sultana represents the estate of Adrien Fregosi ♡

Adrien Fregosi's paintings are often large-scale, depicting scenes in which several people or objects interact, somewhere between genre painting - in terms of the symbolic significance of the elements - and comic strips - in terms of the effectiveness of the narrative.

Often the figure, lying down or withdrawn, refers to a kind of main character, a protagonist around whom the surrounding elements are arranged and read, thus referring to the viewer's position, and the artist's actual self-portrait.

The scenes painted by Adrien Fregosi celebrate and metaphorize life and its beauty, also its hardest moments, and the often antagonistic emotions we go through at certain stages of life.

Illness, fatherhood, love, sharing, the artist's life and isolation are just some of the themes addressed.

The materiality of Adrien Fregosi's paintings alludes to his main inspirations, such as graffiti, fanzine culture, technical airbrush painting, the return to figurative painting of the 60's, and so on.

The artist is particularly interested in productions at the margins of the institutionalized scenes - though not outsider art or art brut - and which constitutes minor influences within the established fields of creation.

Souvent de grands formats, les oeuvres peintes d’Adrien Fregosi donnent à voir des scènes où plusieurs personnes ou objets interagissent, entre peinture de genre pour la portée symbolique des éléments qui les composent et bande dessinée, pour l’efficacité du traitement de la narration.

Souvent, on peut y voir une figure couchée, ou dans une position fermée, qui renvoie à une sorte de personnage principal, à la fois protagoniste autour duquel les éléments alentours sont agencés et lus, renvoyant donc à la position du spectateur, et autoportrait réel de l’artiste.

Les scènes qu’Adrien Fregosi peint célèbrent et métaphorisent la vie et sa beauté, ses moments durs parfois, et les émotions souvent antagonistes que l’on traverse à certains stades de l’existence.

Maladie, paternité, amour, partage, vie d’artiste, isolement, sont autant de thèmes abordés.

La matérialité des peintures d’Adrien Fregosi fait référence à celles de ses inspirations principales, qui ont en commun une certaine pauvreté des ressources utilisées, comme le graffiti, la culture fanzine, la peinture technique à l’aérographe, le retour à la peinture figurative des années 60’s, etc.

L’artiste s’intéresse de près aux productions dites « ignorantes », en marge des scènes institutionnalisées – sans pour autant relevées de l’art outsider ou brut – et qui constituent bien sûr des influences minoritaires pour les grands domaines de création reconnus. Marine Lang