Jesse Darling, VANITAS, 2024
Petit Palais, Art Basel Paris 2024's Public Program
In Jesse Darling’s VANITAS (2024) at the Petit Palais, metal barriers are contorted, twisted and stretched from their original shapes. Commonly used to inhibit free movement, to Darling metal barriers symbolize division and official control. By distorting them, the artist highlights the vulnerabilities of the power structures they represent. Presented in London for Darling’s 2023 Turner Prize exhibition under the title Come On England, the installation is reinterpreted in Paris in a special presentation together with the glass cases of his seminal work Untitled (Still Life) (2018 – ongoing), containing flowers which gradually decay. The project critiques privatization and economic exclusion, underscoring how both power structures and natural life cycles are vulnerable to inevitable decline and change.
Courtesy Arcadia Missa, Chapter NY, Molitor and Sultana
The galleries would like to thank Debeaulieu for the flowers ♡
Jesse Darling, VANITAS, 2024
Petit Palais, Programme Public d'Art Basel 2024
Pour VANITAS (2024), Jesse Darling détourne des barrières de protection en métal en les tordant, les étirant, les déformant. Habituellement utilisées pour limiter la liberté de mouvement, l’artiste y voit des symboles de division et de contrôle. En les malmenant, il révèle les vulnérabilités du pouvoir qu’elles représentent. Après avoir été présentée au prix Turner à Londres en 2023 sous le titre Come On England, l’installation est accompagnée à Paris par les vitrines de son œuvre phare Still Life (2017-en cours), contenant des fleurs appelées à se faner. Ainsi réinterprété, le projet se fait la critique de la privatisation et de l’exclusion économique, soulignant la manière dont les structures du pouvoir, mais aussi les cycles naturels de la vie sont inéluctablement soumis au déclin et au changement
Présenté par Arcadia Missa, Chapter NY, Molitor et Sultana
Nous remercions Debeaulieu pour les fleurs ♡